Klobouky Tonak

Klobouky Tonak

Tonak je česká společnost, která vyrábí velmi kvalitní klobouky už od roku 1799. A já měl tu čest nafotit její nový katalog.

Společnost Tonak do minulého roku (resp. do poloviny tohoto) měla marketing a vizuální komunikaci na opravdu tragické úrovni. A to vážně nepřeháním. Muž s kloboukem uprostřed, který se usmívá, jelikož drží po svých bocích dvě lacině nalíčené dámy (samozřejmě s klobouky).

To není prostě fotka, kterou by Tonak mohl svou vizuální komunikací bojovat o místo v Evropě či ještě dále. A přitom si stojím za tím, že příběhem značky a kvalitou zpracování na to klobouky Tonak mají.

Přijde mi to jako když jelenovi narostou krásné parohy, ale když se chystá mluvit s nějakou laňkou, tak začne šišlat, kulhat na jednu nohu a při každém druhém slově na ni lehce plivne. Prostě škoda.

Bohužel je toto příběh mnoha českých firem, které svou práci dělají dobře. Myslím tím výrobu svého produktu, ale prodat ho je pro ně prostě zásadní problém.

Minulá kampaň klobouků Tonak
Minulá kampaň klobouků Tonak

“Když mi to nafotí Venca tady vedle z Hoštic, tak to bude stačit.”

V marketingu společnosti Tonak se NAŠTĚSTÍ změnilo vedení, a tak se vše obrací k lepším zítřkům. Nový katalog fotil fotograf Lukáš Dvořák, a tak byl dobrý výsledek víceméně zaručen. Navíc i vymyšlený koncept celého katalogu je podle mě prostě skvělý. Nejde nám skoro nikde vidět do očí, čili nic na fotkách neruší a netahá pohled od propracovaných klobouků Tonak.

A my – modelky – jsme se prostě projednou vzdali slávy na úkor hezkého katalogu 🙂 Však je model vždy jen věšák na šaty, tak co by měl přehnaně furt civět do foťáku 😉

Nejdříve jsme nafitovali klobouky tak, aby se nám hodili k tvaru obličeje atd. Už z prvních fotek v náhledu na Lukášovo foťáku bylo jasné, že to bude diametrálně odlišný katalog. Hlavně oproti těm minulým. Že to bude mít styl. Že to zaujme.

Nová kampaň Tonak
Nová kampaň Tonak

A že to bude na úrovni katalogů zahraničních firem. Vždyť sakra my jsme pro ostatní země taky zahraniční firma, ne? Tak proč bychom se stále měli držet v koutě a nemít cíle ve světovém měřítku?

O značce klobouků Tonak

V Novém Jičíně se s výrobou klobouků koketovalo už od roku 1630. V roce 1799 se ale na scéně klobouků objevil mladý tovaryš Jan Nepomuk Hückel, který si zde založil výrobnu. Během krátké doby se klobouky z jeho výroby dostaly na rakouský trh, kde se hned staly oblíbené. Dále se klobouky šířily i na další zahraniční trhy.

Do této doby se klobouky stále vyráběly ručním způsobem. Až v roce 1865 zavedl pan Hückel mechanizované stroje a stal se tak zakladatelem mechanizované tovární výroby srstěných klobouků. Od roku 1869 se společnost jmenovala J. Hückel a synové.

Rodinu pana zakladatele bohužel postihla nepříjemná věc (jako každého podnikatele nebo snažícího se člověka u nás). Podnik byl komunisty znárodněn a název změněn na TONAK (TO jako továrna, NA jako na a K jako klobouky). A tento název již společnosti Tonak zůstal.

Víte, že při výrobě materiálu – plsti – dochází až ke 150 pracovním operacím? Tomu říkám opravdová řemeslná ruční práce.

Klobouky Tonak
Klobouky Tonak

Když to shrnu, tak jsem hrdý na to, že další česká firma, která je opravdový profík ve svém oboru s neuvěřitelně pestrou historií, se vydala na správnou cestu. Na cestu dobrého marketingu tak, aby bylo možné konkurovat i světovým značkám. Na cestu, která nebude jednoduchá, ale určitě celé firmě v očích zákazníků pomůže.

A jsem hrdý, že jsem tohoto prvního kroku mohl být součástí.

Sdílet na
Facebook

Přidejte si mě i na instragramu

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

Příhlášení k odběru článků

[wysija_form id="1"]

Když se zde objeví nový článek,
tak vám zašlu e-mail, abyste o něj nepřišli.
Nic víc, nic míň ;)
Děkuji, že jste v tom se mnou. ;)

9 Komentářů

  1. Dobrý den,pane Poláku,
    když pominu způsob ,jakým hodnotíte,bez argumentů,jen na základě svého subjektivního posouzení,
    když pominu tón ,jakým hodnotíte,nedokážu přejít gramatické chyby,které v blogu máte.Prosím,opravte si je.
    RNDr.Věra Tobolová

    • Dobrý den, paní Tobolová,
      nejprve děkuji za komentář.
      Blogy se píší na základě subjektivních posouzení a názorů. A pokud máte jiný názor, tak minimálně můj blog na doméně s mým jménem jsou opravdu mé subjektivní názory, postřehy a zážitky. Dále nechápu, jak z textu dokážete určit TÓN. Ale věřte, že je to spíše o nastavení jak blog čtete. Můj prosím čtěte vždy s trochou nadsázky a mírným úsměvem na tváři 😉
      Ke gramatickým chybám… Nejsem učitel ČJ a uznávám, že gramatické chyby občas mám. A stydím se za ně. Bohužel ale víc nenadělám. Pokud mi napíšete o jaké jde, rád je ihned opravím.

      Jinak je článek myšlen velmi pozitivně. A sama musíte uznat, že ten minulý katalog byl opravdu špatný a teď Tonak udělal obrovský krok dopředu. A já, jak píši v článku, jsem díky tomu hrdý na tuhle firmu. Také pyšný, že jsem mohl být u tohoto focení. A hlavně přeji Tonaku, aby to byl zlom k ještě lepším zítřkům.

      Jinak ještě jednou velice děkuji za Váš komentář a přeji hezký zbytek dne.

      P.S.: Na vysoké škole mne učili, že čárka se vždy dává hned za slovo a za ní se dává jedna mezera 😉 Prosím, opravte si to 😉 Ing. Milan Polák

      • Pěkný článek.
        Chtěla bych se vyjádřit ale k těm gramatickým chybám – žádnou jsem během čtení nepostřehla. Paní doktorka Tobolová by si měla zamést před svým prahem, až pak útočit na Váš, protože kritizovat někomu gramatiku a nevědět, jak se píšou čárky a mezery, to je opravdu trapné.

        Díky za web, je super – jen tak dál 🙂

  2. Absolutní souhlas s tím, že v ČR máme spoustu textilních firem, které dělají fakt kvalitní výrobky konkurující světu, ale zabíjí to marketingová komunikace na úrovni devadesátek. Viz třeba dobříšská NAPA.

    Jinak Tonak by měl HROZNĚ MOC (!!!) zamakat na tom, jak se prezentuje na webu. Klobouky jsou stylovka, stávající prezentace vůbec neodpovídá charakteru zboží.

  3. Dobrý večer,

    sama jsem z Nového Jičína a tak jsem si tento článek s chutí přečetla. Tonak je věčný monument nad našim městem, který zažil dobré i špatné časy. A to nemluvím o dvou tajemných vilách, do kterých se zakousl zub času a je škoda, že se s nimi nic neděje. Já sama mám klobouky moc ráda a vlastním tři (pouze jeden z Tonaku). Jen mě mrzí, že doba je jiná a spousta mladých klobouky nenosí. A také když navštívím prodejnu jsem zklamaná, protože spousta klobouků není moc moderních a mladý člověk by je prostě nenosil 🙁

  4. Klobouky obecně zbožňuju. Par jich mám a rozhodně se chystam pořídit další. Co mě ale děsí, jsou slečny, které nosí špatně padnoucí klobouky kovbojskeho typu. Snad se to v budoucnu změní…:-)

  5. Tím, že o největším výrobci plstěných polotovarů a klobouků na světě napíšete:”Bohužel je toto příběh mnoha českých firem, které svou práci dělají dobře. Myslím tím výrobu svého produktu, ale prodat ho je pro ně prostě zásadní problém.”, ze sebe děláte blbce.

    Marketing měli na mizerné úrovni, ale přesto je firma mnoho let v zisku a většina jejich výrobků směřuje do zahraničí. Navíc díky své neznalosti lžete čtenářům. Až příště budete o něčem psát, tak si zkuste ověřit fakta.

    • Já mám ověřená fakta a nikde jsem nenapsal, že nejsou v zisku. Nebo ano? Jen jsem napsal, že marketing je problém mnoha českých firem. Dělají super výrobky, ale (i když by jich mohli prodat mnohem více), tak díky špatnému marketingu tomu tak není. Asi špatné pochopení. Ale chápu, že jste si dnes potřeboval trošku zanadávat na tom našem anonymním internetu 😉 Hezký den.

Přidejte komentář