Proč Santa válcuje Ježíška?

„Sakra! nedávejte sem furt fotky Santy, když my máme našeho českého Ježíška!“ … objevuje se každou chvíli na FB od bojovníků za českou hrdost. Většinou od těch, co pak ve lednu na FB dají, že je to tu všechno na nic a ve Francii by určitě bylo líp, protože sice jsem tam nebyl, ale v TV dávali film z Paříže a vypadalo to tam dost dobře.

A tak jsem se (zase jednou) zamyslel, proč to tak je a proč Santa válcuje Ježíška na všech frontách.

1. Nikdo neví, jak má vlastně Ježíšek vypadaT

Propojení s vírou se tady malinko ztratilo ve víru… doby. Vánoce jsou oslavou narození Ježíše Krista, kdy v rámci oslav si lidé začali dávat dárky a aby měli příběh pro děti, tak museli vymyslet, kdo ty dárky dává – čili Ježíšek (Christkind).
Ježíška nemáme jen v Česku, ale také v Rakousku, Jižním Tyrolsku, Švýcarsku, Maďarsku, Slovensku, Slovinsku, Chorvatsku, na jihu Německa nebo třeba v jižní Brazílii.

Jenže dětičky jsou hloubavé a chtějí vědět, kdo jim ty dárky nosí a jak to dělá. A já si dodnes pamatuji, že když nám paní učitelka v první třídě řekla, ať namalujeme Ježíška, tak 30% dětí namalovalo ježka, který měl na bodlinách dárky. Dalších 30% namalovalo Santa Clause, někdo Ježíše ukřižovaného na kříži a zbytek dostal za 5, protože nevědely, co mají malovat 🙂

Jak ten Ježíšek vypadá? Zdroj: objevit.cz
Jak ten Ježíšek vypadá? Zdroj: objevit.cz

„Ježíšek je tedy malý Ježíš Kristus, který nosí dárky oknem. Jak ale? To jako létá? Jak unese tolik dárků, když je miminko? Jaktože miminko létá? To mi neříkejte, že ty elektronické klávesy a bicí soustavu uneslo to děťátko v ruce…“

A když jsem dítě a nevím, jak Ježíšek vypadá, tak se prostě upnu k něčemu, co mi je logičtěji naservírováno. A v každém druhém filmu mi je servírovaný Santa. Tak si prostě řeknu, že Ježíšek je asi český název pro Santu a začnu to motat.

2. Ježíšek neUmÍ marketing

Zkuste vyrábět jakýkoliv produkt, neukázat lidem, jak vypadá a pak hádejte, jak bude úspěšný, oblíbený a jak se bude prodávat.

Santa Claus je červený, roztomilý, JASNĚ VYKRESLENÝ děda, který bydlí na severním pólu, kde celý rok s obří partou trpajzlíků vyrábí dárky. Pak nasedne na sáně tažené soby, naloží dárky a začne rozvážet. Vleze dovnitř komínem nebo oknem a dá dárky pod stromek. Tečka. Jasný příběh, se kterým se dá skvěle marketingově pracovat.

„A Ježíšek? Kde vyrábí dárky? Jak tedy vypadá? Jak je vozí? Jak je unese? Kdo mu pomáhá? To dělá jenom on sám? Malé děťátko? „Páni rodičové, podle mě je to celé blbost.“

Prodávání je o příbězích. Když si kupuji minerální vodu, tak prostě chci mít pocit, že ji stáčí parta trpaslíků z pramenu na krásném ledovci někde v horách. A Santa prostě příběh má, ale Ježíšek ne.

3. SANTA JE VŠUDE

Že Nizozemci byli jedněmi z těch, kdo osidloval Ameriku asi víme. A tak nás nepřekvapí, že název Santa Claus vznikl chybou ve výslovnosti nizozemského slova Sinterklaas, které je zkratkou slova Sint Nicolaas (Svatý Mikuláš).

Hodně lidí si myslí, že to, jak si ho američané upravili do současného obrazu je prací reklamy na Coca Colu ve 30. letech 20. století. Ale je dokázáno, že už před rokem 1931 bylo toto vyobrazení Santy populární. Nejspíše tomu nejvíce napomohla reklama na nápoje firmy White Rock, která ho tak vykreslila už v roce 1915.

A během doby se Santa začal zobrazovat všude. Když prostě chcete v USA kolem Vánoc něco prodat, tak to dáte Santovi do saní a je to. Lidé si zdobí domy, používají červenou, navlékají si santovské čepičky. Santa je ve všech vánočních filmech a reklamách. Santa je prostě něco jako Hello Kitty, jen má ještě k tomu všemu obrovský příběh, který milujeme. Tím příběhem jsou Vánoce jako takové.

A Ježíšek tohle prostě nemá.

 

Já se živím hlavně marketingem, a tak je to podle mého názoru strašně jednoduché poznat, proč je Santa všude a Ježíšek ne. Až budeme jasně vědět, jak Ježíšek vypadá, tak ho budeme moci používat do veškeré komunikace. A pak si bude moci stoupnout hrdě vedle Santy a říci mu: „Hele, dědo, já jsem z ČR, jsem Ježíšek a nosím tady hrdě dětem dárky. Tak se sem moc nepleť, než ti odpojím soby od sání a budeš mít po srandě.“

Ježíšek? Zdroj: expres.cz
Ježíšek? Zdroj: expres.cz

V pražském hračkářství Hamleys letos vyobrazili Ježíška takhle. A mně to vlastně vůbec nevadí. Jsem rád, že se toho někdo chopil a zkusí mu dát příběh. Sice teď lidé budou pár let nadávat, že je to komerční atd. Ale lidé nadávají na vše 🙂 Tak ti držím palce, Ježíšku, ať dostaneš jasnou tvář a jasný příběh, protože my tady nechceme Santu.
Jsme Češi a chceme Tebe 😉

Sdílet na
Facebook

Příhlášení k odběru článků

Když se zde objeví nový článek,
tak vám zašlu e-mail, abyste o něj nepřišli.
Nic víc, nic míň ;)
Děkuji, že jste v tom se mnou. ;)

Přidejte komentář